Segla på ett moln av Birgitta Bergin

Det här är första delen i en blivande serie där nästa del kommer redan i höst. Det är en trilogi där temat är vänskap, ett ämne som jag gillar att läsa om i böcker.

”Ett telefonsamtal från Chanelle förändrar allt i Tones liv. Under hela uppväxten var de bästa vänner, men gled senare ifrån varandra.

Nu föreslår Chanelle helt plötsligt en segeltur tillsammans och för Tone låter det fantastiskt. Hennes man har lämnat henne, hennes trygga tillvaro har slagits i spillror och hon behöver lära sig att leva på nytt. Men det är först när seglatsen går mot sitt slut som hon får veta vad Chanelle egentligen är ute efter. Och Tone ställs inför ett livsavgörande val.”

Jag ska erkänna att jag inledningsvis fick kämpa med den här boken. Jag kom på mig själv med att glida iväg i tankarna och ha svårt att fokusera på boken. Det var nära att jag gav upp den faktiskt, för det kändes som fel bok vid fel tid. Det hände inte så mycket och fokus låg mer på karaktärernas sinnesläge, deras tidigare relation och det som varit. Jag var inte riktigt upplagd för den sortens läsning.

Något fick mig i alla fall att läsa vidare och det var tur för så småningom djupnade berättelsen och fångade mig verkligen. Jag blev så himla berörd och fäst vid alla karaktärer och sista halvan av boken sträckläste jag, med tårar i ögonen. För särskilt ett av livsödena i den här boken är gripande läsning.

Vänskap är som sagt det övergripande temat i boken men det är även fokus på relationer av olika slag. Relationer i form av kärlek men även kollegor, syskon och familj. Vissa personer styr mer i en relation medan andra formar sig. Vad tillåter vi att en person gör i en relation och när är det dags att säga ifrån? Många intressanta tankegångar i den här boken.

Som sagt, när jag väl kom över den första delen och lät mig omslutas av boken bjöd den på underhållande, berörande och stark läsning. Jag ser väldigt mycket fram emot att få fortsätta följa Tone och läsa mer om vänskap och relationer.

Kommentera gärna!