Böcker A-Ö ~ H

Veckans bokstav är H. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

Bok på H: Eftersom jag precis har läst de två avslutande delarna i Suzanne Collins Hungerspels-trilogi måste den bli nämnd här. Spännande, underhållande och välskriven – en riktig page turner som absolut inte får missas! När jag hade läst första delen tänkte jag först skippa de andra två eftersom jag inte förstod hur serien ens skulle kunna fortsätta? Som tur var läste jag dem, och överbevisades att de visst hade en naturlig, och spännande, fortsättning. Missa inte den här serien!

Författare på H: Amanda Hellberg. Jag är så tacksam över att ha funnit hennes böcker för hon har ett utryckssätt som tilltalar mig. Hennes sätt att väva in miljön i handlingen så att minsta lilla löv bär på en ledtråd av vad som komma skall. Jag älskar det. Hennes Döden på en blek häst skickades till mig som recensionex utan att jag visste om det. En dag bara låg den där i brevlådan och väntade. Jag hade nog aldrig hittat boken annars för det inte en typ av litteratur som jag brukar läsa – skräck. Men jag läste eftersom jag gillade presentationen som medföljde boken. Och jag älskade den. Därefter har jag läst den efterföljande delen Tistelblomman samt ungdomsboken Jag väntar under mossan. Jag har försökt få tag på hennes första bok om Maja Grå – Styggelsen, utan att lyckas. Det är en bok jag väldigt gärna vill läsa, samt eventuella framtida böcker. För det kommer fler hoppas jag?

Karaktär på H: Det går faktiskt inte att ge den här till någon annan karaktär än Harry Potter. Nu var det ett tag sedan jag läste hans äventyr, men han är en sådan där karaktär som man aldrig kommer att glömma.

Vill du vara med på utmaningen? Svara i din blogg och lämna en kommentar här så att vi kan hitta dina svar.

5 tankar på “Böcker A-Ö ~ H

  1. Kul att ni hänger på utmaningen!

    Tyvärr verkar jag inte kunna kommentera på alla bloggar via mobilen så jag får gå in o kommentera när vi får internet. Förhoppningsvis om bara några dagar.

Kommentera gärna!