Böcker A-Ö, femte bokstaven

Tiden går fort och vi är redan inne på femte bokstaven i vår alfabetsrunda av böcker.

 

Femte bokstaven ut blir S. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.

 

  • Författare på S: Nicholas Sparks. Jag har inte gillat allt jag har läst av honom, men Kärleksbrev  (Message in a Bottle) väger upp alla missar han någonsin gjort. Boken är en tårdrypande sak och samma gäller för filmatiseringen som är extremt bra med skådespelare som Kevin Costner, Robin Wright Penn och Paul Newman.
  • Bok på S: Jag säger nog Skriften från Sakkara här av Pauline Gedge. Just nu är jag lite inspirerad inför vår Egyptenresa i höst och just den här boken, och även de andra i serien, tyckte jag var grymt bra om just faraonernas Egypten.
  • Litterär karaktär på S: Severus Snape från Harry Potters värld blir ett självklart val här. Under hela resan från första till sista boken undrar man: är han ond eller god? Intressant att lyckas hålla spänningen serien igenom.

Ok, det var mina val för bokstaven S. Vad väljer ni?

 

35 tankar på “Böcker A-Ö, femte bokstaven

  1. Pingback: S « Annapannas kloka kommentarer

  2. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö - Bokstaven S « annbookworm’s reflektioner…

  3. Pingback: Malings bokutmaning nr 5: S « metabolism

  4. Pingback: Litterära S « Dievas liv och äventyr

  5. Pingback: Västmanländska i skåne :: Böcker A-Ö :: July :: 2008

  6. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö - Bokstaven S « annbookworm’s lästa

  7. Pingback: Bokstaven S « I Hannas huvud

Kommentera gärna!