Friends, Lovers and the Big Terrible Thing av Matthew Perry

Jag hade missat att lägga upp den här recensionen på bloggen, så här kommer den.

Jag har dragit mig för att skriva om den här boken eftersom jag så gärna ville tycka om den. Nu i efterhand önskar jag att jag inte hade läst den eftersom den förändrade min syn på Matthew Perry, till det sämre. 💔

Jag älskar Friends. Det är en serie som har följt mig under många år, både när den gick på tv och efteråt. Jag har dagligen på mig tröjor med Friends-tryck på och när serien gick sprang jag och köpte varje VHS så fort de släpptes. När jag var i New York var det Friends-huset jag ville se.

Med det sagt var besvikelsen enorm efter att ha läst den här boken. Hela boken känns allmänt rörig och stressad och det var ibland svårt att hänga med i tidshoppen. Men framför allt är det hans krassa kvinnosyn jag reagerar på och som får mig att bli direkt illamående. Alla kvinnor ses som objekt och bedöms efter utseendet och han vill ha sex med så många som möjligt. Om de därefter visar intresse för något mer tar han snabbt avstånd. Kvinnor som visar ointresse av honom jagar han, men dumpar sedan direkt när han fått det han vill ha. Han skriver själv att han anställde sin assistent för att hon är lesbisk, annars hade han inte kunnat ha en kvinnlig assistent.

Eftersom jag är ett sådant stort Friends-fan uppskattade jag att läsa beskrivningen av hur han fick rollen som Chandler och hur Friends började. Och så klart är det oerhört tragiskt att läsa om hans uppväxt, hur tidigt alkoholen tog över och hur så småningom hela livet gick ut på att få tag i droger. Det är en fruktansvärd kamp han för under många år och jag hade ingen aning om att det var så illa.

Som sagt, jag önskar att jag inte hade läst den här boken. Jag vill inte ens skriva alla mina tankar om innehållet och min bild av honom efter att ha läst. De flesta som har läst verkar dock älska boken så läs om du har tänkt göra det.

Kommentera gärna!