Böcker A-Ö, tolfte bokstaven

Tolfte bokstaven ut blir G. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.

  • Författare på G: John Grisham. Det var länge sen jag läste något av honom nu. Hans böcker är ju rätt lika och jag tror jag tröttnade lite på just det. I vilket fall tycker jag fortfarande att Firman är en grymt bra bok (och film). Sedan gillade jag också Dödscellen (heter den så). Jag har inte läst några av hans senare böcker så jag vet inte alls hur han har utvecklats?
  • Bok på G: Gudarnas dotter av Barbara Wood. Jag vet, jag tjatar om denna bok… 🙂 Jag tror att det är delvis minnena kring den och att det faktiskt var den första boken jag plockade ur min mammas bokhylla, som gör att den lever kvar så starkt i mitt minne. Barbara Wood var ju sedan en av mina favoritförfattare under lång tid. Jag tror att jag har läst alla hennes böcker, om hon inte har kommit ut med någon ny ytterligare.
  • Karaktär på G: Gregory David Roberts. Nu är han ju i och för sig en verklig person men han är ju huvudkaraktär i sin egen mastodontbok Shantaram som var en upplevelse att läsa.

Nu lämnar jag ordet fritt till er andra!

 

26 tankar på “Böcker A-Ö, tolfte bokstaven

  1. Jag har också läst mycket av John Grisham, men det har inte blivit av för mig heller de senaste åren, får nog bli ändring på det. Så kan jag meddela hans utveckling, eller brist på den. 😉

  2. Pingback: Böcker A-Ö: bokstaven G « Boksnokens tankar och funderingar

  3. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö – bokstaven G « annbookworm’s reflektioner…

  4. Pingback: Litterära G:n « Dievas liv och äventyr

  5. Pingback: A-Ö: G « Boktipset - ni na ni na ni nanna…

  6. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö – bokstaven G « annbookworm’s lästa

  7. Pingback: Böcker A-Ö: G « *Talk nerdy to me*

Kommentera gärna!