Böcker A-Ö, trettonde bokstaven

Ojojoj, nu har ni allt varit tålmodiga…

Trettonde bokstaven ut blir J. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.

j

 

  • Författare på J: Lisa Jewell. Det här är en författare som jag sett hyllas lite här och var, men som jag ännu inte läst något av. Jag började läsa Typ trettio i somras, men det var under min downperiod då läsningen helt enkelt inte funkade så jag läste bara något kapitel. Nu när läsningen kommit igång igen och lässuget börjat komma tillbaka är det här är en författare som står på attläsalistan.
  • Bok på J. Jag önskar av Deborah Ellis. Ständigt aktuellt ämne (tyvärr) och gripande och tankeväckande läsning. En bok som passar både för vuxna och ungdomar, kanske att diskutera hemma efteråt för att skapa någon slags förståelse för det som pågår?
  • Litterär karaktär på J: Den här bokstaven går utan tvekan till Jenna i Johanna Thydells I taket lyser stjärnorna. Jag såg filmen på bio nu i helgen och det var en mäktig känsla att se Jenna få liv på filmduken. Ibland stämmer ju inte alls bilden från ens egen när man läste boken, men här kändes det klockrent! Recension av filmen kommer senare…

Nu är det er tur!

22 tankar på “Böcker A-Ö, trettonde bokstaven

  1. Pingback: Ä-Ö: J « En full bokhylla är en rikedom

  2. Pingback: Böcker på J « snowflakes in rain

  3. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö - Bokstaven J « annbookworm’s lästa

  4. Pingback: Böcker A-Ö: J « Boktipset - ni na ni na ni nanna…

  5. Pingback: Böcker A-, trettonde bokstaven « Ett eget rum

  6. Nu är jag också med. Hoppas att det inte dröjer lika länge till bokstav nr 14. Jag har saknat det här! Men har du annat för dig så väntar vi förstås. 🙂

  7. Pingback: Böcker A-Ö: J « *Talk nerdy to me*

Kommentera gärna!