Tips på en Boktolva

Känner ni för att göra en Boktolva inför 2013? Utmaningen går ut på att läsa 12 nya författare under året, författare som man är nyfiken på av olika anledningar. Tanken bakom Boktolvan kommer från Enligt O, och jag hakade på första gången det här året och ska även göra det nästa år. Jag tycker om att ha någon slags strukturerad tanke och plan över en del av min läsning. Lite spontant och lite planerat är den bästa mixen.

Här kommer tolv av mina favoriter som jag tycker att ni ska läsa något av:

1. Katerina Janouch. Vi är många som följer och älskar hennes serie om barnmorskan Cecilia Lund.
2. Jane Austen. Jag har läst alla hennes böcker, både på svenska och engelska och jag tycker att hon är en författare man bör ha läst. Hennes böcker är inte alls torra och trista som man kanske förväntar sig av klassiker, snarare med en stor portion humor.
3. Nicholas Sparks. Romance när det är som bäst. I just love it!
4. Amanda Hellberg. Otroligt välskriven skräck som även en fegis som jag kan tycka om.
5. Jodi Picoult. Hon skriver ofta om väldigt tankeväckande ämnen där man inser att det inte alltid är så lätt att välja sida, att det inte alls är så svartvitt och enkelt som man tror vid en första anblick.
6. Johan Theorin. Hans skildringar av ett smått övernaturligt Öländskt landskap får även mig att sluka deckare.
7. Lisa Genova. Otroligt varma berättelser om hur en sjukdom påverkar och drabbar alla i omgivningen. Snyftvarning, helt klart.
8. Cecilia Samartin. För att hon målar upp så fantastiska berättelser så att det känns som om man är där, mitt i berättelsen.
9. Sarah Dessen. Om man undrar varför man som vuxen ska läsa ungdomsböcker ska man läsa något av henne. Bäst av alla.
10. Johanna Lindbäck. Samma som ovan. Hög igenkänning och ett så detaljrikt och pricksäkert språk.
11. Linda Olsson. Tack vare min egen Boktolva i år upptäckte jag henne. Än så länge har jag bara läst hennes första bok, men den är också en av årets höjdpunkter så det ska definitivt bli fler.
12. Khaled Hosseini. Även han upptäcktes tack vare årets Boktolva. En av årets stora läsupplevelser.

Vill ni läsa recensioner av böcker som jag har läst av de här författarna kan ni kolla här så hittar ni dem under respektive bokstav.

Nu hoppas jag på att hitta nya favoriter inför nästa års Boktolva. Ska spåna lite till på den. Det är ju nästan halva nöjet bara att planera!

7 tankar på “Tips på en Boktolva

  1. Håller med dig, halva nöjet är att planera läsningen. Jag har läst sex av dem som du nämner ovan. Kanske någon av de andra får komma med på min tolva.

  2. Självklart blir det en boktolva för mig även nästa år, det blir tredje gången för mig. Jag läser ändå mängder av nya författare varje år och då känns det skönt att kunna pricka av en lista också 🙂 Jag tror jag har hittat de tolv jag ska satsa på nästa år, men det kan bli någon ändring kanske.

    Jag har bara läst fyra på din lista och jag håller verkligen med om Amanda Hellberg.

    • Oj, då är du van vid planerandet. Kul! Har du redan hittat tolv? Jag är bara uppe i tio än, och jag vill gärna ha tjugo så att jag kan välja lite bland dem.

      • Ja, det är inga problem att hitta nya författare, hyllorna är fulla av dem 🙂 Jag brukar bara ta med tolv, det brukar ändå bli fler. I år är jag nog uppe i drygt 30 nya författare, men bara tolv är med på boktolvan 🙂

        • Jag skulle egentligen också behöva göra så – plocka författare bland alla olästa böcker här hemma. Nu ligger ju alla i flyttkartonger fortfarande, men om jag hinner få upp dem innan årets slut ska jag plocka författare därifrån. Och kanske minska på högen av olästa böcker också. Kan behövas… 😉

          • Jag försöker alltid välja hyllvärmare också, så nästa års boktolva kommer att bestå av böcker inköpta 2011 🙂

Kommentera gärna!