Kära Agnes! av Håkan Nesser

Kära AgnesDet här är en rätt tunn liten bok, men med ett stort innehåll. Jag blev hintad att den skulle ha ett ganska aha-liknande slut, och det stämde riktigt bra. Men bara för att jag fick veta att slutet skulle vara OJ! satt jag och gissade under läsningen och det visade sig att jag hade gissat ganska så rätt.

Handlingen drivs framåt främst genom brevväxlingen mellan vännerna Agnes och Henny, men vi får också återblickar av deras barndom. I inledningen är det begravning av Agnes man och då träffas de gamla vännerna åter, efter flera års uppehåll. Måna om att återuppta vänskapen igen börjar de brevväxla, och i breven som följer växer det så småningom fram något annat. En mörk önskan från den ena av dem. En önskan om mord.

Vanligtvis brukar brevväxling i böcker trötta ut mig och göra att handlingen stannar upp. Men nu är det ju själva brevväxlingen som för handlingen framåt i den här boken, och den är dessutom rätt så… speciell, för att uttrycka det milt. Att planera ett mord genom brevväxling gör onekligen berättelsen intressant och jag läser med stort intresse för att få veta hur det går.

En annorlunda kriminalhistoria som passar en icke-deckare-läsare som jag. Många detaljer och pusselbitar får mig att gissa vad som komma skall. Sådant här gillar jag. Snällt, pusselliknade och med finess. Rekommenderas!

6 tankar på “Kära Agnes! av Håkan Nesser

  1. När jag precis hade läst den minns jag att jag inte alls gillade den, men nu i efterhand kan jag inte förstå varför utan tycker att den är ganska bra! 🙂

Kommentera gärna!