Mammut och Ketchupeffekten av Ellinor Lundsten och Katarina Vintrafors

För första gången har min 9-årige son fått egen bokpost. Gissa om han blev glad! 😍 Det fanns dessutom ett jättefint handskrivet kort som han stolt läste upp för mig. Sedan kastade han sig direkt över båda böckerna och läste dem i ett nafs.

Hans favorit blev Ketchupeffekten och efter att själv ha läst den kan jag förstå varför. Boken handlar om en kille med långt hår som alltid blir kallad av flicka, och han blir både ledsen och arg av folks fördömande kommentarer. Hans mamma blir t.o.m. tillsagd av en sur dam att hon borde klippa av hans hår. Min son hade också långt hår när han var yngre och blev ALLTID kallad tjej. Han hade långt kritvitt hår och älskade det, men folk vägrade förstå att det inte bara är tjejer som har långt hår.

I Mammut handlar det om vänskap och utanförskap. Om att känna sig annorlunda och lite vilsen och inte veta om man är vänner eller inte.

Böckerna riktar sig från 6 år och uppåt och båda är bra som utgångspunkt för diskussioner. Vänskap, utseende och att bli accepterad för den man är viktiga frågor som jag tror de flesta någon gång har reflekterat över.

Både sonen och jag tyckte om de här böckerna, både vad gäller innehåll och de vackra illustrationerna. Vi kan varmt rekommendera dem.

Kommentera gärna!