Familjen Lambs återkomst av Lisa Jewell

Lisa Jewell levererar alltid välskrivna, intressanta och spännande böcker och den här boken är inget undantag. Framför allt är den intressant att följa ur ett skrivande perspektiv. Det är en ren fröjd att följa hur boken är uppbyggd och hur hon kräver att man som läsare är på tårna. Hon blandar både perspektiv och tid. Ibland är det första person och ibland tredje, ibland befinner vi oss i nutid och ibland rör vi oss tillbaka i tiden. Som läsare gäller det att hänga med i svängarna och jag älskar att få läsa med hela hjärnan. Försöka pussla ihop personer med varandra och fundera på vem som kanske gjort vad. Inget är självklart och jag sträckläste boken i min iver att få veta hur allt hänger ihop.

Det här är en fristående fortsättning på ”Familjen Lambs hemlighet”. Jag mindes inte så mycket av den när jag började läsa, mer än att jag tyckte den var mörk. Det är barn som far illa, mycket illa, och det har jag svårt att läsa om. Det dröjde däremot inte långt in i boken förrän minnet av den förra kom tillbaka och jag hängde med i vem som är vem. Nu i efterhand är jag glad att jag läste och fick veta vad som hände sen.

En sak som alltid är bra med hennes böcker är karaktärerna. De är alltid intressanta men man vet inte alltid vem man kan lita på. Det är mycket psykologi och komplexa relationer, intriger och hemlighetsmakeri. I den här boken finns några väldigt osympatiska karaktärer men det finns också flera som går rakt in i hjärtat.

Den här boken köpte jag på förra bokmässan då jag fick chans att träffa Lisa Jewell och få boken signerad. Det var en av höjdpunkterna på bokmässan! Jag lyssnade även på ett intressant seminarium med henne.

Att jag inte har läst boken förrän nu är egentligen en gåta. En oläst bok av en favoritförfattare i bokhyllan? Jag antar att jag ville spara på den, och det var ju perfekt nu när jag tragglat med en riktig lässvacka. Så skönt med en bladvändare till bok! Vill verkligen varmt rekommendera den här boken men läs första boken först för att få en tydligare bild av vad som hänt tidigare.

Kommentera gärna!