Om du gillar att läsa tidningar

Jag fick ett tips från min kompis, som i sin tur fått det via sin kollega, om att läsa tidningar på iPad. Jag som älskar att läsa tidningar, blev lite nyfiken. Nu har jag ju inte haft min iPad så länge, så apparnas värld kräver fortfarande utforskning från min sida. Det här tipset är med andra ord kanske välbekant för er andra, men för mig var det en nyhet.

readlyReadly heter appen, och man skapar ett konto först och sedan laddar man hem appen och loggar in och börjar läsa. Jag testar än så länge gratisversionen där får man ladda ner en tidning gratis från varje kategori. Det blir rätt många tidningar det… Väljer man att köra abonnemang kostar det 99 kr per månad, och då får man alltså läsa alla tidningar de har.

Och det finns en hel del bra tidningar att välja mellan. Till min glädje mycket inom inredning, för det är nog det jag främst köper om jag köper tidningar i affären. Många inom träning, foto och resor också. Och för den språk- och skrivintresserade fanns tidningen Språk och Skriva. Det finns även en hel del hästtidningar, men de vågar jag mig inte på att läsa för då lär det sluta med att jag köper häst igen…

Jag gillar det här riktigt mycket. Att köpa tidningar innebär också att man har en stor hög som tar plats och som jag aldrig vet om jag ska spara eller slänga. Jag har alltid varit en stor tidnings-konsument, men det har minskat betydligt de senaste åren. Det är för dyrt, de tar plats och jag tycker helt enkelt inte att de är värda sina pengar. Däremot saknar jag det där med att inspireras, läsa och njuta av vackra fotografier.

Att läsa i en iPad? Jag har vant mig vid e-böcker och det kändes naturligt att läsa även tidningar på paddan. Det är en rätt skön bläddringsfunktion som gör att det nästan känns som att bläddra i papper. Det gillar jag. Det funkar tydligen även för iPhone, men det har jag inte testat. Blir inte det lite smått?

Det kommer säkert bli att jag börjar prenumerera på tjänsten. Det är så himla skönt att kunna ladda hem en massa läsbart till paddan och ha tillgängligt närhelst jag känner för att läsa. Det behövs ju inte internet till det då heller. Jag måste säga att jag blir alltmer kär i min padda och de möjligheter den ger till läsning och andra roligheter.

Ett litet tips ifall det finns fler tidningsälskare som missat detta. Det ska tydligen komma fler tidningar med tiden också. Önskemål från min sida är tidningen Mama och Family Living. Det vore kalas.

4 tankar på “Om du gillar att läsa tidningar

  1. Jag läste också mycket mer tidningar förr, jag tycker att det har blivit så dyrt. En tidning kostar i princip som en pocketbok (ibland till och med dyrare) och då tar jag hellre en bok 😉

Kommentera gärna!