Kvällskurs i italienska av Lucy Diamond

Den här boken tyckte jag om. Det är det första jag läser av Lucy Diamond, och jag inser att jag måste läsa mer av henne.

”Anna är på jakt efter sina rötter – främst efter sin okände pappa, som själv var italienare. Catherine känner sig vilsen efter att hennes man lämnat henne för en annan, och hon behöver en nystart. Sophie är kursens lärare, men hennes hjärta längtar bort från England – hon vill till Sorrento.

Medan kvinnorna lär sig italienska lär de även känna varandra, och på kursen uppstår både vänskap och kärlek. Hemligheter avslöjas, och stora beslut ska fattas …”

Det jag gillade mest med boken är att den innehöll så mycket humor. Det var en positiv överraskning. Jag tycker det är alldeles för få böcker som innehåller just humor, eller är det jag som läser fel sorts böcker. Hur som helst, det var skönt att få skratta och glädjas tillsammans med dessa kvinnor en stund.

Men även om boken innehåller en hel del humor bjuder den också på både svärta och sorg. Det är livsomvälvande händelser, nystarter, hemligheter som avslöjas och nyfunnen vänskap. Allt kryddat med italienska ord och uttryck samt italiensk mat. Det är mycket underhållande och mysig läsning och precis vad jag ville läsa nu. Och jag inser att det var alldeles för länge sen jag var i Italien. Det är snudd på omöjligt att läsa denna utan att bli sugen på en resa dit.

Perfekt sommarläsning i hängmattan.

Kommentera gärna!