Frukost på Tiffany’s av Truman Capote

Jag la ut en förfrågan på instagram om någon ville läsa klassiker och diskutera. Ett helt gäng svarade ja! 🥰 I kväll hade vi vår första digitala träff.

Efter att ha röstat på tre alternativ föll valet på den här boken. En kortroman utgiven 1958 som utspelar sig i 40-talets New York. Jaget, en man utan namn, bor i ett lägenhetshus på East Seventieth Street på Manhattan dit även 19-åriga Holly Golightly flyttar in. Vi följer deras vänskap genom mannens ögon, hur han observerar Holly och hennes manliga besökare. Men vem är hon egentligen?

Vi får aldrig riktigt veta med säkerhet. Hon ger ett flyktigt intryck, avslöjar lite här och lite där men hon är inte direkt en trovärdig karaktär. Att hon har haft det tufft anas och det är mycket som antyds mellan raderna.

Boken osar av New York och när det beskrivs hur Holly sitter på brandstegen och spelar kan jag riktigt se allt framför mig.

En kortroman på dryga 100 sidor om en för den tiden ovanlig kvinna. Stämningsfullt och gåtfullt, med en berättelse som lämnar fler frågor än svar. En intressant läsning som jag är glad att ha gjort och jag ser fram emot att även se filmatiseringen.

Till nästa gång ska vi läsa Sylvia Plaths Glaskupan.

2 tankar på “Frukost på Tiffany’s av Truman Capote

Kommentera gärna!