Än klingar toner falska av Susanne Fellbrink

Ojojoj, så spännande läsning det här var! Jag satt uppe alldeles för sent i går och försökte med ”bara ett kapitel till” utan att lyckas. Till slut fick jag tvinga mig att slå igen boken och gå och lägga mig.

”Cilla Fallander har gått igenom en tuff period och behöver något nytt att fokusera på. Hon anmäler sig till en workshop i körsång med den omtalade danska kören United Voices, på den gamla militärön Storholmen utanför Sundsvall.

När en av Cillas kurskamrater försvinner spårlöst anar Cilla ett samband med två andra kvinnors tidigare försvinnanden. Spåren leder Cilla hela vägen till den mytomspunna danska ön Anholt där körverksamheten har sitt säte.

Hon märker snart att det är något märkligt som pågår kring kursgården, som omgärdas av öken. Det sägs att förr i tiden begravdes de skeppsbrutna där, både levande och döda. Plötsligt är hon indragen i en härva där hon fruktar att både hennes eget och andras liv står på spel.”

Det här är sjätte delen i serien om Cilla Fallander och det här är verkligen min typ av spänning. Det är vardagsnära, bra driv och lagom obehagligt om man ens kan säga så. Visst händer det hemskheter i böckerna, men det är inga ingående beskrivningar eller gottande av det. Tonvikten ligger i stället på att lösa det som har hänt och där är det Cilla som med sina hökögon och nyfikenhet som gör jobbet.

Jag var inte så förtjust i första boken men blev som tur är uppmanad att fortsätta läsa och serien har bara blivit bättre för varje bok. Den här boken började så otroligt spännande och därefter var det fortsatt bladvändande läsning.

Vill verkligen slå ett slag för den här serien. Intressanta karaktärer, vardagsliv, hemligheter, spänning och välskrivet.

Kommentera gärna!