Familjen Winther Vägen vi måste gå av Katrine Wessel

Jag tycker så mycket om den här serien – historia, familjedrama och karaktärer att båda älska och avsky. Det här är elfte delen och nu finns det bara en del kvar vilket känns lite sorgligt.

”Babette och Christian Winther återvände till Trondheim för att skapa sig ett nytt liv i sin forna hemstad men det förflutna kastar långa skuggor. Förlusten av deras son har skapat ett avstånd mellan makarna som blir allt svårare att överbrygga, och Christian hyser fortfarande mycket förbittring och ilska mot sin far. Kan de hitta tillbaka till varandra och till sin plats i familjen?”

Serien har fått bra betyg på Storytel men benämns där som romance vilket jag tycker är lite konstigt. Jag skulle snarare vilja kalla den historisk roman. Det har varit väldigt intressant att följa familjen och arbetarna och de förändringar som pågår i samhället under den här tiden. Kvinnor vill arbeta och inte bara sitta hemma och sy. Arbetare vill få bättre villkor och rättigheter. Det händer mycket där i skiftet mellan 1800- och 1900-talet.

När man följer en serie kommer man så nära och lär känna karaktärerna. Jag väntar dock fortfarande på en sak i serien och kanske att jag får som jag vill i sista och avslutande delen.

Gillar man historiska romaner med drama, hemligheter och bra driv kan jag varmt rekommendera den här serien.

Kommentera gärna!