Inget av det här är sant av Lisa Jewell

Lisa Jewell är en favoritförfattare och med den här boken befäster hon den titeln än mer. För wow så spännande det här var! Jag började lyssna i fredags och sedan hade jag svårt att sluta. Den sista halvan lyssnade jag non stop för det var omöjligt att pausa.

”När den populära podcast-stjärnan Alix Summer är ute på den lokala puben och firar sin 45-årsdag, träffar hon Josie Fair. Det visar sig att även Josie är ute och firar sin 45-årsdag. När de några dagar senare stöter ihop igen utanför Alix barns skola, berättar Josie att hon lyssnat på Alix podcast och föreslår att hon själv skulle vara ett bra intervjuobjekt. Alix känner sig tveksam till en början, men Josie påstår sig bära på en stark livshistoria och till slut går Alix med på förslaget.

Men snart går det upp för henne att Josie bär på mörka hemligheter, och steg för steg nästlar hon sig in i Alix liv – och in i hennes hem.

Och plötsligt försvinner Josie. Och handlingen i Alix true crime-podcast kretsar nu kring henne själv. Vem är egentligen Josie Fair? Och vad döljer hon?”

Jag vet inte om det här är nionde eller tionde boken jag läser av Lisa Jewell men jag kan konstatera att hon bara blir bättre och bättre. Hon är en mästare på att skildra mänskliga relationer, psykologisk spänning och bladvändare. Först saknade jag när hon gick över till mer mörka berättelser, men nu har jag helt accepterat det och jag älskar när hon håller sig just till den psykologiska, lite krypande otäcka, spänningen.

I den här boken är det personerna mer än berättelsen i sig som är otäcka. Flera obehagliga, opålitliga och lite skumma typer tar plats i den här berättelsen. Vem kan man lita på? Vem talar sanning? Lisa Jewell håller oss på halster från början till slut och mot slutet vill jag nästan snabbspola för att få svaren jag söker.

Jag hade äran att träffa Lisa Jewell på bokmässan förra året och det var så intressant att få höra henne berätta om sitt skrivande. Hon var dessutom så otroligt trevlig mot oss läsare.

Gillar du psykologisk spänning får du inte missa den här boken. En riktigt spännande, välskriven och intressant bladvändare som får tankarna att snurra i huvudet. Definitivt en av hennes bästa böcker.

1 tanke på “Inget av det här är sant av Lisa Jewell

  1. Pingback: Inget av det här är sant av Lisa Jewell – Lottens Bokblogg

Kommentera gärna!