Pianisten vid fjällsjön av Karin Härjegård

Det här är tredje delen i den så omtyckta serien ”Våffelbruket på fjället”. De två första delarna var så otroligt fina läsupplevelser så det var nästan lite läskigt att ge sig på den här boken. Förväntningarna blir ju skyhöga.

”Emily närmar sig trettio, men livet känns inte alls utstakat. Hon bor i Uppsala där hon studerar vid universitetet, eftersom det alltid varit viktigt för hennes välbärgade familj. Men fingrarna kliar av oförlöst kreativitet, något som Emily snart förstår att hon ärvt från sin bortgångna farmor, Hilda.

Helena har fullt upp med renoveringen av sin nyinköpta gård i Fjällnäs och planerar samtidigt för fullt invigningen av sin restaurang. Kärleken till Rikard finns där och är stark, men hur ska de kunna foga samman sina liv utan att förlora den nyväckta självständigheten?

När Emily tar mod till sig och reser till Härjedalen träffar hon på Helena. Mötet leder till att Emily flyttar in i en av gäststugorna på Helenas gård, och tillsammans utforskar de fjällen och skogarna samtidigt som Emily kommer allt närmare sitt ursprung. Men att lyssna till sitt hjärta visar sig vara svårt …”

Det tog ett tag för mig att komma in i boken och få klart för mig vilka de nya personerna var, att få berättelsen att flyta. Till en början kände jag mig lite besviken och tänkte att det inte skulle en så stark läsupplevelse, men jag hade inte behövt oroa mig. Den andra halvan av boken kom känslorna över mig och jag blev så berörd av det jag läste. Det är något med Karin Härjegårds sätt att skriva, det är så mycket klokhet och visdomar och lärdomar om livet. Det känns inte som ”bara” skönlitteratur, man får också en dos livskunskap och mycket tänkvärt att begrunda. Jag känner mig berikad och lyft efter att ha läst en bok av henne.

Jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker framöver, om inte i den här serien så något annat. För jag vill läsa mer av Karin Härjegård, mycket mer!

Har du fortfarande inte läst någon av dessa tre böcker vill jag varmt rekommendera att göra det. Underhållande, berörande och tänkvärd läsning som lämnar en känsla av värme i kroppen.

Kommentera gärna!