Tron på ett mirakel av Nicholas Sparks

Jag brukar gilla Nicholas Sparks böcker. Särskilt Kärleksbrev är en stor favorit, även som film är den kanon. Det är ingen högklassig litteratur, men han skriver bra och det är lättläst och sådär härligt skönt och avkopplande att läsa. Man vet vad man får.

Men den här boken var nog en av de sämsta jag läst av honom. Den handlar om New Yorkbon Jeremy som är journalist. Hans jobb går ut på att undersöka sk övernaturliga fenomen och förklara vetenskapligt vad de beror på, eller att avslöja siare och likande som bluffar. När han får höra talas om en liten stad där det syns ljus på kyrkogården, som sägs komma från en förbannelse som vilar över platsen, beger han sig dit för att undersöka fenomenet. Där stöter han på Lexie som arbetar som bibliotekarie i stan. Uppdraget blir inte lika självklart enkelt som han först trott.

Om man redan gillar Sparks böcker kan man ge sig på den här, annars ska man det inte för han kan mycket bättre än så här. Själv hittade jag boken på rea för 39 kr och det var ett riktigt fynd. Jag hade blivit besviken om jag betalat mer för den.

6 tankar på “Tron på ett mirakel av Nicholas Sparks

  1. Jag höll på att snyfta ihjäl mig till filmatiseringen av The Notebook och har ofta tänkt att jag ska kolla upp Nicholas Sparks. Ibland bara måste jag få sitta uppkrupen i soffan med en härligt snyftig kärleksroman. Tips på var jag ska börja?

  2. Du ska definitivt börja med The Notebook, dvs Kärleksbrev. Om du grät till filmen kommer du att gråta ännu mer till boken… Den är verkligen hjärtskärande.

    Sedan har du Någon vid din sida, Nätterna vid havet osv. Tror de heter så… 🙂

  3. ”Undrens tid” är helt lysande! Jag sträckläste den häromnatten och snyftade och fnissade om vartannat. Men den var hemskt sorglig (som alla Sparks böcker verkar vara) eller kanske snarare ”bittersweet”. 🙂
    men The Notebook är också en höjdare.

  4. Pingback: Dear John av Nicholas Sparks « *Malin*

Kommentera gärna!