Böcker A-Ö, tionde bokstaven

Ey! Här är det redan dags för nästa bokstav! 🙂

Tionde bokstaven ut blir O. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.

  • Författare på O: Joyce Carol Oates. Nu har jag i och för sig bara läst en enda bok av henne: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg, men oj vilken bok det var. Me love! Jag har hört en massa gott om henne så det ska bli spännande att läsa fler böcker av henne i framtiden. Jag har en bok av henne här hemma i läs-högen, men jag kommer inte på namnet just nu.
  • Bok på O: Ondskan av Jan Guillou. Den här boken får vara med här av en enda anledning: det här är en av få böcker jag kan sätta i händerna på en ickeläsande tonårskille och han kommer att älska boken. Så är det bara. Och en bok som lyckas med det förtjänar allt beröm som kan ges. Sen tycker faktiskt jag också att boken är grymt bra och jag gillar tom filmatiseringen av den. Jag brukar inte vara så förtjust i svenska filmer annars.
  • Litterär karaktär på O: Odd Thomas i boken med samma namn av Dean Koontz. Jag måste som sagt beställa hem de andra delarna i serien för omg vad fast jag blev vid läsningen av den boken. Det var faktiskt den senaste boken jag läste också. Typ i juni… Hmmm. Nu måste jag snart tvinga mig att läsa, för så här långt läsuppehåll har jag aldrig någonsin haft. Jag börjar bli lite orolig för mig själv nu.

Japp, dags för er andra att göra era val nu!

 

29 tankar på “Böcker A-Ö, tionde bokstaven

  1. Jag är klar med O. Det blev en tumme ner & en tumme upp!

    Joyce Carol Oates böcker har jag flera gånger stått och hållit i, men än har ingen följt med hem. Får nog bli ändring på det! 🙂

  2. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö - Bokstaven O « annbookworm’s reflektioner…

  3. Har inte läst något av Oates, däremot har jag Jag ska ta dig dit som ligger på kö. Utmaningens tionde bokstav – fix och färdig.

  4. Jag har äntligen lyckats ta mig igenom de sista fyra bokstäverna! 🙂 Nu är jag back on track! Har även tänkt försöka mig på en egen utmaning som kommer inom kort!

  5. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö - Bokstaven O « annbookworm’s lästa

  6. Pingback: Böcker A-Ö: O « *Talk nerdy to me*

  7. Pingback: Bokstaven O « I Hannas huvud

Kommentera gärna!