The Notebook av Nicholas Sparks

notebookNicholas Sparks är en favvoförfattare för mig, utan tvekan. Jag föll för honom efter att ha läst Kärleksbrev och när den senare blev film satt jag och grät troget framför tv:n. Sedan har det blivit några böcker av honom under åren, vissa mindre bra men ändå med den där speciella känslan som jag har fallit för i hans sätt att skriva.

Av någon oförklarlig anledning har jag däremot missat boken med stort K: The Notebook. Jag såg filmen först och höll på att gråta ihjäl mig. Hur i hela friden kunde jag ha missat att läsa boken som den baserades på?! Inte förrän nu har jag alltså tagit tag i detta misstag och läst boken. Jag köpte boken på Barnes and Noble i Houston, tillsammans med ytterligare en bok av Sparks: The Wedding. Det är en spin off på The Notebook tydligen så den ska bli intressant att läsa nu efteråt.

The Notebook innehåller en av de absolut vackraste kärlekshistorier jag läst. Man sträckläser och njuter, skrattar och gråter om vartannat. Det är så vackert skildrat och med så mycket värme och känsla. Jag läste den i bilen på väg till flygplatsen i Dallas och sedan på planet hem. Det gick bara inte att sluta. Jag märkte inte ens att jag läste på engelska, men å andra sidan var jag rätt inne i språket efter 10 dagars badande i språket.

Jag kan inte annat än rekommendera denna bok till alla. Historien om Allie och Noah är så läsvärd och så tänkvärd. Boken, såväl som filmen, lämnar en härlig, glad känsla i kroppen. Så läs den! Och se filmen efteråt när du ändå är igång!

Lite kuriosa: filmen vann pris för bästa filmkyss på MTV-galan 2005. Och självklart är det denna fantastiska kyss som blivit omslag till filmomslaget av boken, vilket ni kan se härovan. Jag var ju självklart tvungen att köpa just den utgåvan.

2 tankar på “The Notebook av Nicholas Sparks

  1. Jo, The Notebook är underbar!
    Jag läste även nyss Undrens tid (walk to remember) av Sparks, och den var också jättefin. Men sorglig…

  2. Pingback: Dear John av Nicholas Sparks « *Malin*

Kommentera gärna!