Levande begravd av Peter James

Jag har läst många positiva omdömen om den här boken och lockades av innehållet – en svensexa som går fel när brudgummen blir levande begravd. Det lät hur spännande som helst, och påminde lite om filmen Baksmällan, minus humorn då kanske med tanke på att det är en deckare.

Michael ska gifta sig och som sig bör ordnar bästa kompisarna en svensexa för honom. Eftersom han är känd för att själv ordna de värsta tänkbara svensexorna för sina kompisar, vill de ta chansen att hämnas. De lägger honom i en kista, gräver ner den tillsammans med en andningsslang, en flaska whiskey och en walkie talkie. Sedan åker de därifrån. Meningen är att han ska få ligga där ett tag och våndas men på vägen därifrån råkar de ut för en bilolycka där alla utom en dör. Han som överlever hamnar i koma med svåra skador. Efter ett tag kontaktar Michaels blivande fru polisen och Roy Grace kopplas in på fallet. Klockan tickar och ingen vet var Michael ligger nedgrävd eller om han ens lever. Och Roy Grace är övertygad om att personer som borde sitta inne med svar ljuger.

Det låter spännande, och det är faktiskt också rätt spännande i början. Men så vänder liksom hela historien och allt blir bara så konstigt. Boken blir tyvärr bara sämre och sämre ju längre in i handlingen man kommer. Det känns som om författaren inte riktigt litar på sin idé och måste slänga in en massa action mot slutet för att skruva upp tempot. Det blir för mycket och det passar inte in. Det känns ogenomtänkt och bara helt fel. Styckena där Michaels upplevelse i kistan presenteras, kampen mot klockan – det är ju där spänningen ligger. Inte det där actionbaserade konstiga som det sedan urartar till.

Men allra först retar jag mig på att polisen börjar bakvänt. Jag funderade mycket på varför de inte utgick från bilolyckans plats för att hitta ”graven”. Det verkade så självklart att börja där och sedan pussla ihop med hjälp av de ledtrådar som faktiskt finns. Och just det stör jag mig på hela boken igenom eftersom det känns så konstigt att de missar det. Det förstör läsningen.

Så nja. Det här är ingen höjdarbok. Det började bra, men sedan blev det inte så mycket mer av det. Ett bra uppslag som rann ut i sanden. Det här är första delen i serien om Roy Grace, men för min del blir det bara den här första delen.

6 tankar på “Levande begravd av Peter James

  1. Ajdå, jag har läst en annan bok av Peter James, som jag inte tyckte var speciellt bra. Jag har blivit övertalad att ge honom en chans till. Med den här boken…

    • Det verkar finnas två sidor av den här boken – antingen älskar man den eller avskyr den. Jag har läst många recensioner där folk skrivit att det är den bästa boken de har läst så du kanske ska ge den en chans? Fast om du inte gillade hans andra bok så kanske ändå inte? För mig var det definitivt nej…

      • Jag har ju redan köpt boken så läsa den får jag nog göra ändå. Men jag kommer ihåg att jag retade mig på ungefär samma sak som du, i den jag läst. Den nästan totala handlingsförlamning som drabbade polisen när de skulle komma på var och hur de skulle börja leta. Det kanske är symptomatiskt för James 🙂

          • Jag måste nog ta och läsa den ganska snart, min nyfikenhet håller på att göra mig tokig. Och visst ska jag hojta när jag läst den 🙂

Kommentera gärna!