En Bokfemma om sommar

I den här bloggens begynnelse hade jag en utmaning som hette Bokfemman – någon som kommer ihåg den? Här kan ni hitta alla gamla Bokfemmor som vi gjorde när det begav sig.

Nu när semestern har börjat och jag känner mig lite rastlös fick jag sådan himla lust att köra en Bokfemma. På temat sommar, givetvis. Vill ni hänga på? Reglerna är enkla. Man väljer ut 5 böcker ur sin bokhylla som man på något sätt förknippar med sommar (titel, omslag), skriver ett inlägg om det och skriver sedan en kommentar här där man länkar till sitt inlägg så att även andra hittar det. Klart!

Det kanske bara blir den här enda Bokfemman, vi får se. Om det finns fler rastlösa själar så häng på vettja!

20130624-114651.jpg

Fångad i Marbella av Birgitta Berginomslaget och namnet Marbella i titeln får mig att tänka på sommar och solsemester. Och ja, nog åker de iväg på solsemester i boken, men den blir inte riktigt lika njutningsfull som de hoppats.

The Best of Me av Nicholas Sparks – det här är en oläst bok, än så länge. Alla Sparks böcker får mig att tänka på sommar eftersom de oftast utspelar sig just då, gärna också vid havet på något sätt.

Blunda och hoppa av Sarah Dessen – visst är det ett somrigt, härligt omslag? Med barfotafötter och sandstrand. Mycket riktigt utspelar sig handlingen under sommaren, något som faktiskt är typiskt för just Dessens böcker. Och det är en av anledningarna till att jag gillar henne så. Man får en så härlig sommardos av hennes böcker.

I det sista regnet av Janesh Vaidya – let’s face it; sommaren brukar bestå av en hel del regn. Och en lista på böcker som påminner mig om sommaren kan inte bara bestå av sommar och sol, det vore faktiskt inte riktigt rätt. Även det här en oläst bok som jag varit sugen på att ta tag i länge nu.

Indiansommar av Jens Christian Grondahl – både titel och sommar vittnar om sommar. Ännu en oläst bok, men så har jag ju nästan bara olästa böcker i min bokhylla eftersom de lästa är magasinerade.

Som sagt, min lilla bokhylla har inget överdåd att bjuda på. Däremot är ju i stort sett alla böcker olästa, vilket innebär att det bara är att plocka från den när behov finnes.

8 tankar på “En Bokfemma om sommar

  1. Pingback: Bokfemma – Sommar | Books ABC

  2. Pingback: En bokfemma om sommaren - enligt O

Kommentera gärna!