Bokbloggsjerka – om lässvackor

I veckans bokbloggsjerka är frågan – Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur  gör du i så fall för att ta dig ur dem?

Nu kanske lässvackor är olika beroende på vem man frågar. En lässvacka kan ju vara alltifrån en timme till, ja, oändligt. För min del innebär en lässvacka ingen definition kring tid, den kan vara så kort som en timme. För min del innebär en lässvacka att jag inte hittar något att läsa, och då menar jag något som jag vill läsa. Under en lässvacka plockar jag bland böckerna i min bokhylla, vänder och vrider, testläser första sidorna – bara för att lägga tillbaka den och fortsätta lässvackan.

Numera vet jag vilket knep jag behöver, vad som alltid fungerar. Knepet är nämligen att ta tag i en ungdomsbok. Det funkar alltid för mig! Och när det gäller ungdomsbok väljer jag då gärna någon bok som fått positiva omdömen, alternativt en författare som jag tidigare läst och tyckt om. Ungdomsböcker är bra då de oftast kickar igång från starten och håller tempot uppe hela boken igenom. Inget tragglande, bara raka puckar. Oftast också med ett rappt språk och med en härlig känsla boken igenom. Och det är så befriande skönt att läsa sådant. När jag har läst färdigt har läsningen varit så intensiv och så givande att lässuget är på topp igen och jag kan greppa tag i vilken bok som helst ur hyllan.

Det funkar varje gång, och det gör att mina lässvackor oftast blir väldigt korta numera. Sedan finns det ju också självklart perioder då läsandet får stå tillbaka på grund av annat i livet. Men det är faktiskt inte särskilt så ofta det händer, för är det någonting jag har lärt mig är att prioritera läsningen. Jag mår bra när jag läser, jag behöver läsa för att få ro sinnet och klara vardagsstress och jobb och annat som pockar på. Läsning (och träning) är behov för mig.

Lässvackor suger verkligen. Usch. Jag blir rastlös när de kommer, men som tur är kommer de bara i korta pustar numera innan jag kan jaga bort dem.

 

18 thoughts on “Bokbloggsjerka – om lässvackor

  1. Jag tror alla sätt är bra och man måste komma på vilket som passar, och det har du gjort.
    Jag mår också bra av att läsa och träna, fast just nu kan jag inte träna.Så nu läser jag och bloggar
    Mia

    • Precis – det gäller att hitta sina knep för att komma förbi svackorna.

      Det är skit när man inte kan träna. Jag hade ett ofrivilligt uppehåll förra veckan och det är riktigt drygt när det blir så.

  2. För mig är det läsning och promenader som gör att jag kan koppla av och orka med resten av vardagsgrejerna. Kommer det dagar när jag inte kan promenera med hundarna, pga sjukdom eller något, så blir jag galet rastlös väldigt fort.

    • Åh, promenader är också min grej. 🙂 Men inte nu på vintern… Jag klarar inte av snö och kyla – misstänker starkt att jag bor i fel land. 😉

      När våren kommer bara spritter det i benen av lust att komma igång med promenader igen.

  3. Märker att det är många som tar till ungdomsböcker när läsningen går trögt. Något att prova!! Annars läser jag ganska lite ungdomsböcker.

    • Ja, det verkar vara ett vanligt knep. Jag kan ju bara säga – testa! Det finns en sådan otroligt massa underbara ungdomsböcker som passar lika bra för en vuxen läsare.

  4. Ungdomsböcker har blivit en del av min lösning också 🙂

    Jag mår också bra av att läsa och ofta kan man i efterhand se hur jag har mått, bara genom att kolla hur mycket jag har läst 🙂

    • Det är många som nämner ungdomsböcker den här gången – kul!

      Ja, att läsa är verkligen något som är skönt för själen. Jag skulle definitivt må sämre om jag inte fick läsa tillräckligt.

Kommentera gärna!

