Fågelbarn av Christin Ljungqvist

fågelbarnHennes debut Kaninhjärta var en sådan där bok som jag bara ville läsa. Dels för att omslaget och titeln lockade, men också för alla positiva lovord som östes över den här och var. Men så lånade jag den och fastnade och lämnade tillbaka den oläst. Först tredje gången gillt funkade det, dock efter en lite motig början. Men då älskade jag den i gengäld. Vis av den erfarenheten tog jag tag i Fågelbarn med stor förväntan och iver.

Här möter vi Hanna, som också var en av bikaraktärerna i Kaninhjärta. Men i den här boken är hon huvudperson, och vi får följa henne och hennes familj som består av mamma och pappa och två bröder. Vi får tidigt veta att den ena brodern, Samuel, dog i tidig ålder, och att den andre brodern, Jens, är våldsam och okontrollerad. Med parallella spår från nutid och dåtid rullas den tragiska historien långsamt upp. Vi får veta hur Samuel dog, hur föräldrarna tog det och hur Jens blev alltmer våldsam och beräknande i sina handlingar. Och så Hanna mitt i allt, med sin ”gåva” som inte alltid uppskattas av omgivningen.

Jag gillar den här boken väldigt, väldigt mycket. När jag hade tagit mig igenom den första biten, där det kändes som om jag inte fattade någonting, fastnade jag för både historien och karaktärerna. Det är sträckläsning på hög nivå, när man inte vill eller kan lägga ner boken utan bara vill läsa vidare och få svar på alla frågor.

Den har beskrivits som en blandning mellan thriller, deckare och skräck och det låter kanske konstigt, men det funkar. Alla delar passar ihop och särskilt Hanna som person tar jag till mig. Jag är glad att det är just hon som fick en egen bok att berätta sig historia i, för hon väckte min nyfikenhet i Kaninhjärta. Det är spännande läsning, och ibland lite obehagligt.

Det här är min favorit av de båda böckerna, för att själva historien verkligen biter tag i mig och går in under huden. Samma sak med karaktärerna, och då särskilt Hanna, som känns så otroligt välgjorda och levande.

Ett hett tips är att läsa båda böckerna, så klart. Man behöver inte läsa dem i ordning eftersom de inte bygger på varandra mer än att Hanna råkar vara med i båda. Perfekt läsning i hängmattan när det börjar bli lite mörkt och småläskigt ute.

Läs mer om boken här.

2 thoughts on “Fågelbarn av Christin Ljungqvist

  1. Jag Älskade den! Jag tyckte iofs massor om den förra också.. Tror jag har hittat en ny favoritförfattare i form av Ljungqvist 🙂

Kommentera gärna!

