24 goda gärningar av Jenny Fagerlund

Det här har varit min adventsbok som jag har läst ett kapitel ur varje dag i december. Eller nästan, för två dagar saknades. Sedan har jag bokcirklat med fina bokvänner i en chat här på insta. Och just det momentet har varit det absolut bästa med läsningen.

Emma driver en inredningsbutik men efter att hennes gick bort på just julafton för två år sedan har hon inte riktigt tagit om hand om den. Hon har svårt att gå vidare i livet. När hennes syster avslöjar att december månads försäljning är avgörande för butikens överlevnad inser hon att hon måste ta tag i det. I samma veva gör hon en god gärning och upptäcker hur bra hon mår av det så hon bestämmer sig för att göra det till ett projekt. 24 goda gärningar ska hon göra fram till julafton. Goda gärningar, en granne, en mystisk tavla och en massa människor som blir stammisar i hennes butik kommer att fylla hennes december med råge.

Det här är verkligen feelgood från början till slut och den innehåller alla delar som bör vara med, inklusive ett lyckligt och förutsägbart slut. Eftersom vi läste och diskuterade ett kapitel i taget kanske vi dissekerade den lite väl mycket och jag tyckte att de där 24 goda gärningarna blev lite väl luddiga ibland. Eftersom det är titeln på boken hade jag förväntat mig mer av dem. Jag hade även velat veta mer om grannen Lilians historia. Den skulle kunna bli en helt egen bok. Vilken historia Lilian bjöd på!

Sammanfattningsvis var det här underhållande och lättsam läsning även om det inte blev en favorit av de julböcker jag läst i år. Det är mycket julstämning i boken och nedräkningen till jul gör att den passar perfekt som just julbok.

Kommentera gärna!