Julia och Jack av Anna Lönnqvist

Den här boken har jag velat läsa länge och eftersom jag vill läsa så många författare som möjligt inför Feelgoodfestivalen passade det extra bra nu.

När Julia är i New York med sin (gifta) pojkvän stöter hon plötsligt på sitt ex Jack och hans nya flickvän. Hon ljuger om sitt och pojkvännens liv och när hon är tillbaka i Stockholm dyker hon på honom igen då de visar sig bo nära varandra. Det finns en massa ouppklarat dem emellan som aldrig blev sagt. Dessutom kommer gamla familjehemligheter upp till ytan och Julias liv blir minst sagt händelserikt. Och när hon och Jack återupptar kontakten kommer alla gamla känslor fram igen.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och slukade den i ett nafs. Det är inte alls så där gulligt och romantiskt som jag förväntat mig, snarare krångligt och vardagligt och det är också det som gör boken så bra. Deras kärlekshistoria har verkligen inte varit spikrak och de har fått kämpa. Precis som det är i verkligheten.

Jag tycker om både Julia och Jack och hejar på dem och hoppas på att de ska hitta fram till varandra igen. Och jag blir tokig på att de har så svårt att kommunicera och lösa sina problem, men det är ju också det som är själva intrigen i boken. Det där med kommunikation är viktigt.

Boken blev vald till Årets feelgood 2019 och det kan jag mycket väl förstå. Det är en underhållande, välskriven och väldigt bra feelgood. Alldeles perfekt semesterläsning. 👌🏻

2 tankar på “Julia och Jack av Anna Lönnqvist

Kommentera gärna!