Ett gott nytt år av Malin Stehn

Vad har hänt med försvunna 17-åriga Jennifer?

Det är nyårsafton och Smilla ska få ha fest hemma hos sig och hennes barndomsvän Jennifer kommer också dit. Smillas föräldrar Fredrik och Nina ska på traditionsenlig fest till Jennifers föräldrar Lollo och Max. De har varit vänner länge och barnen har vuxit upp tillsammans. Men Jennifer lämnar festen innan tolvslaget och försvinner. Först dagen efter uppmärksammas hennes försvinnande och mardrömmen börjar.

Vi får följa berättelsen ur Fredriks, Ninas och Lollos perspektiv, ett grepp som gör att man får veta många tankar om skuld, misstankar och dolda sanningar. Ju mer man läser desto mer spännande blir det. Familjehemligheter kommer upp till ytan, det där perfekta livet kanske inte alls är så bra bakom stängda dörrar och vänskapen mellan familjerna inte längre så stark. Här är relationer i fokus, både inom familjerna och mellan dem. Man får små pusselbitar här och var men som läsare är man osäker på vem man egentligen kan lita på.

Jag såg att den här boken någonstans jämfördes med min stora favorit Liane Moriarty, och det kan jag till viss del förstå. Här finns samma psykologiska spänning, en djupdykning in i relationer och osäkerheten kring dem. Hur väl känner man varandra efter många års äktenskap? Finns det dolda sidor man inte känner till?

Det här var spännande och till viss del otäck läsning. Att som förälder läsa om en försvunnen tonåring är obehagligt och gör ont i hjärtat. Utan att spoila handlingen tyckte jag att sista halvan av boken var bäst. Jag började nästan skumma i slutet för att snabbt få de sista svaren. Jag gillade att storyn känns oförutsägbar och bjöd på en del vändningar.

Vill du avsluta det här året med en välskriven, aktuell och psykologisk spänningsroman är det här ett hett tips. Men har du tonårsbarn kanske du inte låter dem gå på egen fest efter att ha läst.

Kommentera gärna!