Vågor av längtan av Anne-Lie Högberg

En ö är verkligen den perfekta platsen att förlägga en känslosam berättelse. En plats som ger en känsla av isolering och avskildhet, där naturen är starkt framträdande och där invånarna känner varandra väl. Ön Åstol är platsen för den här boken och även om jag känner igen namnet måste jag erkänna att jag fick kolla på en karta för att hitta dess exakta placering.

”En blåsig sensommardag kliver konstnären Donna Höök i land på den lilla ön Åstol, i Bohusläns skärgård. En ö hon aldrig har hört talas om, förrän nu. I väskan har hon brevet som fått henne att åka dit – en inbjudan till en begravning.

Det har bara gått ett år sedan Donnas man, Sixten, gick bort, och att åka iväg på ännu en begravning känns både oroligt och främmande. Framför allt när familjen hon möter på ön – restaurangägaren Gösta, hans syster Hanna och deras mor Majken – inte alls verkar vara bekväma med hennes närvaro. Kan Donna hitta en nystart på den dramatiska ön, eller hör hon helt enkelt inte hemma där? Inom kort nystas en spännande familjehistoria upp där det visar sig att Majken för mer än femtio år sedan olovligt förälskade sig i fiskarsonen Percy på Åstol. Deras kärlekshistoria är komplicerad, och deras val kommer att ge konsekvenser långt fram i tiden”

Huvudpersonen Donna har inte heller någon koll på ön Åstol, men en familjehemlighet som äntligen avslöjas gör att hon beger sig dit. I samband med det bjuds vi på en berättelse om splittrade familjer och vänskaper, ett hopp om försoning och om att få höra till. Det är familjehemligheter, kärlek och drömmar. Det är en känslosam berättelse som berättas i två olika tidsperspektiv och det är ett berättargrepp som jag är väldigt förtjust i.

Att vi befinner oss på en ö gör också att miljöbeskrivningarna innefattar havets olika väderlägen, ibland väldigt dramatiska sådana. Beskrivningen av Åstol gör att jag blir väldigt sugen på att själv besöka ön, om man bortser från vågiga hav. Det där med båtar och höga vågor är inte riktigt min grej. Men öliv, klippor och salta bad lockar desto mer.

Det här är första delen i en blivande serie och jag ser fram emot att läsa fler delar. Den här boken bjöd på både svärta och hopp och jag gillar temat med nystart och försoning.

I morgon samtalar jag med Anne-Lie Högberg om bl.a. den här boken i ett digitalt författarsamtal på instagram. Missa inte det!

Kommentera gärna!