Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom

Mitch Alboms förra bok Tisdagarna med Morrie tyckte jag väldigt mycket om. Den var sådär lagom läsning samtidigt som den faktiskt också hade ett budskap. Fem personer du möter i himlen har jag dragit mig lite för att läsa. Jag fick för mig att den inte skulle vara lika bra som den förra och den hade inget ämne som direkt lockade. Men så köpte jag den ändå på bokmässan eftersom den bara kostade 25 kr.

Nu i efterhand kan jag säga att jag tyckte att den var sådär. Vad som händer efter döden har väl alla undrat någon gång och har man folk i sin närhet som dött vill man ännu mer veta. Det är en intressant tanke att det väntar fem personer på en i himlen när man dör. Personer som man på något sätt har påverkats av eller som man själv har påverkat. Även om tanken i sig är intressant tycker jag att den här boken är relativt tråkig. Trots att det är ett så djupt ämne blir det ändå ytligt. Boken fångar mig inte och jag bryr mig inte så mycket om den gamle mannens liv eller de personer som möter honom i himlen. Det känns bara ointressant helt enkelt.
För min del rekommenderar jag mycket hellre Tisdagarna med Morrie som jag tyckte hade mycket känsla och medmänsklighet. Fem personer du möter i himlen var inte min typ av bok. Men det kanske är någon av er som läst den och tyckt om den?

13 tankar på “Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom

  1. Jag gillade den! =) Har inte läst Tisdagarna med Morrie, alldeles för många kompisar som läst och berättat om den så det känns inte så lockande. Men de gillade den iofs. Jag har nog helt enkelt hört för mkt om den!

  2. Jag har läst båda böckerna och jag gillar ”Tisdagarna…” mycket mer. ”5 personer..” är en väldigt bra bokidé och historia att berätta, men jag tyckte inte om den. Jag håller med dig om att det blir rätt ointressant. Har du sett filmatiseringen av ”Tisdagarna…” Mycket fin!

  3. Nina – ja, det kan vara tråkigt att läsa en bok som redan hört mkt om, men den är riktigt läsvärd så du missar ngt… 🙂

    Sara – Nej, jag har inte sett filmen. Det har jag missat! Måste göra det då. 🙂

  4. Jag tycker jättemycket om Fem personer…! Det är en riktigt skön bok, tycker jag – och det känns som att den här boken på ett enkelt sätt visar att vad vi gör påverkar våra medmänniskor; kanske till och med mer än vad vi har en aning om…

    Jag visste inte att Tisdagarna med Morrie finns som film, men jag vet att Fem personer… gör det – och den filmen är helt suverän. Kan dock vara svår att få tag i, tror jag.

  5. Hej, har inte läst denna Fem…, men Tisdagar med Morrie tyckte jag var en mycket bra bok inte bara sådär utan verkligen en bra bok. Många som läser på komvux får i uppdrag att läsa just Tisdagar….. och även på engelska.
    Det är tur att vi har olika smak annars kanske det bara fanns en bok att välja.
    Signe

  6. Jag har läst båda. Tisdagar… är en väldigt bra bok, men Fem… blev jag besviken på. För mig var Fem… den där sortens bok som kommer efter en storsäljare, där författaren verkar ha tvingat fram en bok på samma tema – och misslyckats. Det betyder inte att Fem… är en dålig bok, bara att den inte alls är lika bra som Tisdagar…! 🙂
    Signe har rätt – det är tur att det finns böcker för alla!

  7. Jag tyckte väldigt mycket om Fem personer! Kanske av samma anledning som Pysseltanten tror jag.

    Däremot kommer jag faktiskt inte ihåg om jag har läst Tisdagar med Morrie, men det måste isåfall åtgärdas snarast.

  8. Jag gillade varken eller. För klyschigt, visserligen har jag sagt den senaste tiden att det finns anledningar till varför klyschor blir klyschor och varför vissa klyschor blir slitna men här så staplas de bara på varandra.
    Görel, du kan få min tisdagar med Morrie så fort jag kommer hem och om jag hittar den.

  9. Signe – jag tror nog att man ska läsa Tisdagar just på engelska. Jag ångrar att jag inte gjorde det. Den blir nog bättre då, även om jag ju gillade den på svenska.

    Gigha – kanske har man också lite för höga förväntningar på författaren efter en succé?

    Pysseltanten – det har jag helt missat! Ska kolla upp.

    Görel – läs Tisdagar. Du kommer nog inte att bli besviken om du gillade Fem.

    Jessika – så kände jag lite med. Det var nog delvis därför boken inte fångade mig.

  10. Jag måste nog hålla med. Tycket iofs att ”Fem personer” var helt ok och hade nog gillat den bättre om jag inte hade läst ”Tisdagarna” och därmed skruvat upp förväntningarna.

    • Det är nästan roligare när det just är blandade åsikter. Då får man se vilken sida man tillhör i stället. Om alla hypar blir det lite tråkigt att läsa och ha så höga förväntningar.

Kommentera gärna!