Hur är du som läsare?

Det undrar Enligt O. Och jag svarar så här:

snabb  långsam – fast vissa böcker tycker jag kräver att läsas långsamt för att kunna njutas

läser alla ord  skummar en del – jag måste svara bägge alternativen här. om boken är sådär superspännande skummar jag en del för att komma till slutet, men om det i stället är en språkligt vacker bok vill jag njuta av varje ord.

gillar långa beskrivningar hoppar över det som inte för historien framåt

kommer ihåg detaljer kommer ihåg i stora drag – om det är en bra bok, en dålig bok kan jag glömma även de stora dragen av efteråt.

undviker tjocka böcker läser gärna tegelstenar – det finns så många böcker jag vill läsa och jag vill inte att en enda tjockis ska hålla mig upptagen under för lång tid.

tycker om tunna böcker tycker att tunna böcker ofta saknar något – fast det beror på vad som menas med tunt. under 100 sidor blir lite väl tunt.

idealboken är på mindre än 400 sidor idealboken är på mer än 400 sidor

tjuvkikar på slutet läser aldrig slutet förrän boken är just slut – att läsa slutet i förväg vore ju lika illa som om någon berättar vad det är i alla julklappar innan man öppnar dem!

väljer efter omslag skiter fullständigt i ytan

läser baksidetexter undviker baksidetexter

väljer boken efter rekommendation vill helst välja själv – jag känner att jag måste svara bägge här. jag läser och får rekommendationer från massor av bokbloggar, men älskar också känslan av att gå i en bokaffär eller i bibblan och bara titta och känna och välja utan några som helst ”fördomar” om böckerna.

rekommenderar ofta böcker till andra rekommenderar sällan böcker – på bloggen, men aldrig i verkligheten. varför det är så vet jag inte.

hör det jag läser i huvudet hör aldrig det jag läser – särskilt riktigt vackra böcker, språkmässigt sett.

gillar ljudböcker gillar inte ljudböcker

läser främst böcker i en genre gillar att variera min läsning – alltså, jag gillar att variera min läsning, men jag styr nog ändå gärna in den på bekanta spår. tyvärr.  

läser alltid på svenska läser på flera språk – fast just nu är det bara svenska som gäller för min amningshjärna. kanske lite, lite engelska också. lite.

är bra på att komma ihåg böcker jag läst glömmer lätt bort både titlar och författare – jag är superimpad av bokbloggare som slänger sig med titlar och författare som de läst tidigare, gör jämförelser och ditten och datten. jag kommer inte alls ihåg så lätt. om jag har bloggat om dem tidigare kan jag ta det till hjälp, men det som lästes FB är liksom lite bortblåst…

skriver upp det jag läser skriver inte upp det jag läser

läser varje dag läser mer sällan – oftast varje dag, men ibland blir det inte av.

tycker att läsning är avslappnande tycker att läsning är ansträngande – finns inget mer avslappnande än att lägga sig i soffan med en bok, nyduschad, det sista man gör innan läggdags. det är nedvarvning då det är som bäst.

Ja, sådan läsare är jag! Hur är du?

 

2 tankar på “Hur är du som läsare?

  1. Jag behöver skriva upp böcker för att minnas. Inte så att jag av misstag läser en bok två gånger, jag vet helt klart vad jag har läst, men att komma ihåg författarnamn är riktigt svårt. Kul att läsa dina svar!

Kommentera gärna!