Inför Författarfemman 2013

FörfattarfemmanJag tänkte köra en ny utmaning inför 2013 – en Författarfemma. I motsats till Boktolvan ska den innehålla författare som jag redan har läst något av, och som jag gärna vill läsa mer av. Ibland känner jag att en del författare försvinner i mängden böcker här hemma. Författare som jag har läst och tyckt väldigt mycket om, och som har skrivit fler böcker som jag säkert skulle tycka lika mycket om. Men jag tar liksom aldrig tag i det. De glöms bort.

Jag har flera gånger tänkt att jag t.ex. skulle vilja läsa allt Nicholas Sparks har skrivit. Men gör jag det? Nope.

Nästa år tänker jag försöka läsa mer av åtminstone 5 författare som jag har valt ut bland mina favoriter. Fem författare låter kanske lite, men jag har fler utmaningar på g samt vill ju kunna läsa en massa spontana infall också. Så Författarfemman it is. Och följande 10 författare har jag valt ut:

1. Lisa Genova

2. Nicholas Sparks

3. Kristin Hannah

4. Linda Olsson

5. Sarah Dessen

6. Jennifer Crusie

7. Joyce Carol Oates

8. Sonya Sones

9. Isabel Allende

10. Jodi Picoult

Det var skitsvårt att välja ut 10. Dessutom har jag fuskat lite, för en del favoriter tänker jag kommer ut med nya verk under 2013 (Katerina Janouch t.ex. och kanske Johanna Lindbäck?) men de är så självskrivna att det nästan vore fusk att ta med dem här. Nä, här är det främst författare som har gamla böcker som jag inte har tagit del av. Än. Det gör jag under 2013, förhoppningsvis om allt flyter på.

I bloggens begynnelse körde jag ju Bokfemman, men nu är det alltså dags för Författarfemman. Jag verkar gilla fem helt enkelt.

46 tankar på “Inför Författarfemman 2013

    • Gjorde du? Det missade jag helt. Jag var nog för fokuserad på Boktolvan. 🙂

      Jag ska köra Boktolvan även i år, plus denna, plus två till. Kanske för många utmaningar, men men…

  1. Pingback: Författarfemman 2013 - enligt O

  2. Jag hänger nog med på författarfemman. Förra året hade jag inte så många utmaningar men tänkte ta igen det 2013 🙂

    Är det okej att använda bilden till författarfemman?

    • Absolut. Man måste ju fundera ut vilka man vill ha med också. Jag kommer hela tiden på nya som jag borde haft med. Jaja, får väl köra samma grej nästa år också.

  3. Pingback: Tematrio – nyårslöften 2013 « TinaO

  4. Pingback: Författarfemman 2013 « Lottens Bokblogg

  5. Så där nu har jag skrivit upp den här utmaningen på den fliken 🙂 Det här är ju perfekt för oss med hyllvärmare för det är ju där dessa författare står bortglömda i dammet 🙂

  6. Pingback: Läslöften, utmaningar och Författarfemman « Cramer cramar om Kultur

  7. Pingback: Författarfemman 2013 « TinaO

  8. Pingback: Författarfemman 2013 « bokdamenblog

  9. Pingback: Författarfemman 2013 « Lena C

  10. Pingback: Summering av utmaningar 2013: Författarfemman 2013 | Lottens Bokblogg

  11. Pingback: Författarfemman 2013 – sammanfattning | bokdamenblog

  12. Pingback: Författarfemman 2013 - TinaO

Kommentera gärna!