Blunda och hoppa av Sarah Dessen

blunda och hoppaHon har gjort det igen! Så kände jag för att ropa högt när jag slog igen den här boken. För så var känslan – hon har ännu en gång skrivit en smått briljant bok. Det här är femte Dessen-boken jag läser och den här hamnar bland favoriterna, tillsammans med Mycket mer än så.

I den här boken möter vi Remy, som är i full färd med att planera och arrangera hennes mammas femte bröllop. Hennes mamma, den berömda Romance-författaren, byter män som andra byter skjortor enligt Remy. Alla dess misslyckade äktenskap har gjort Remy cynisk och hon tror inte på evig kärlek. När det gäller sina egna förhållanden ser Remy till att aldrig låta killarna komma för nära, att det är hon som har kontroll och att de är tidsbegränsade. Hon har under åren blivit expert hur man bäst gör slut. Men så träffar hon Dexter som inte alls passar in i mallen för hur hennes pojkvänner ska vara eller se ut. Han är kaxig, självsäker, fumlig och dessutom musiker. Och hon dejtar inte musiker. Han är inte alls hennes typ, trots att han påstår att de är gjorda för varandra. Sommaren blir inte alls som Remy från början planerat, och Dexter har en stor del i det.

Det här är en riktigt bra Dessen-bok med underbara karaktärer som är något av hennes kännetecken. Hon är en mästare på att teckna bra karaktärer som går direkt in i hjärtat. Jag vill inte stänga boken och säga hej då till dem. Jag vill bara fortsätta läsa och stanna kvar i deras värld. Förutom Remy och Dexter gillar jag mamman. I Dessens böcker handlar det ofta om relationer mellan föräldrar och tonårsbarn, oftast i de övre tonåren. Det är en av de saker jag gillar med böckerna. Det är så träffsäkert skildrat, och så himla fint på något vis.

Jag funderade under läsningen vad det är som gör att jag tycker så mycket om Dessens böcker. Förutom karaktärerna och det underbara språket finns det en känsla av att flyter på. Det finns inga hål, inget som stör och gör att storyn känns som om den stannar upp. Det är ett rakt tempo hela vägen igenom, som gör att man bara läser och läser och läser. Och det är det som är så himla härligt med hennes böcker – känslan av flyt. Det är underhållande och skön läsning när det är som bäst.

Återigen – har man inte läst Dessen är det ett måste att åtgärda det. Hon bör upplevas! Nu är det här fjärde boken som är översatt till svenska. Men hon har skrivit många fler, 11 st om jag fått det rätt, och jag hoppas att även hennes andra böcker kommer att översättas. Hon har dessutom precis kommit ut med en sprillans ny bok; The moon and more, som jag är sugen på att klicka hem och läsa. Jag skulle lätt kunna tillbringa sommaren med ett gäng Dessen-böcker, för hennes böcker andas alltid sommar och sol. Perfekt sommarläsning med andra ord. Seså – läs nu Dessen!

Läs mer om boken här.

10 tankar på “Blunda och hoppa av Sarah Dessen

  1. Jag har inte läst något av henne. Borde jag det tycker du? Jag har fått för mig att det är ungdomsböcker som jag är för gammal för (strax över 40). Hm…

    • Jag fyllde 36 för en vecka sedan och jag läser med stor glädje. 😀 Just Dessen är perfekt att läsa om man är minsta tveksam att läsa ”ungdomsböcker” eftersom hon skriver så otroligt bra. Men mitt tips är att börja med Mycket mer än så.

      Så ja! Du borde läsa. 😉

  2. Gaah, jag ligger efter i min Dessen-läsning! Hade dålig koll på att denna bok ens fanns, tack för upplysningen 🙂 Och jag har inte läst Du glömde säga Hejdå än..!

Kommentera gärna!