Välj mig av Christina Lindström

Den här boken var jag lite rädd för att läsa eftersom den innehåller teman jag kan känna igen mig i. Men det visade sig bli en jättefin läsupplevelse och det är en väldigt fin skildring av sorg efter en förälder. Sorg som blandas med det vanliga livet, ibland med krockar och ibland helt natirligt.

Siljes pappa drunknade under sommarlovet och alla tror att det var självmord. Silje, hennes mamma och bror vet inte heller för de väntar på svar från rättsmedicinska. Siljes bästis har varit bortrest och vet först inget och Silje tycker det är skönt för då finns det åtminstone en människa som beter sig som vanligt mot henne. De första månaderna på höstterminen glider de alltmer ifrån varandra. Silje försöker komma till ro med en vardag utan en pappa, kompisarna går vidare med sina liv och planerna inför gymnasiet. Men Siljes tankar går ständigt till pappan och om han verkligen lämnade dem med vilje. Och så kommer Alvin in i bilden. De dras mot varandra men han får egentligen inte vara med henne pga sin församling.

Den här boken är så fint skriven och när jag började läsa ville jag inte lägga ner den. Jag tycker om att många av karaktärerna har dialektala uttryck som ger en tydlig känsla för miljön. Det skapar en fin känsla hela boken igenom.

Jag känner igen sorgearbetet som hela familjen går igenom. När en förälder dör är man ju ledsen i varenda cell, men så pågår livet omkring en och man varken kan eller vill hoppa av allt och börjar sörja. Ena sekunden gråter man för att i nästa fundera på något väldigt vardagligt. Det är inte konstigt att Silje inte orkar med dansen, att hon inte klarar att gå till sjön eller att hon i nästa sekund bara tänker på Alvin. Det är verkligen så bra skildrat och jag fastnade verkligen i storyn och hade svårt att skaka av mig känslorna när jag hade läst klart. Och där stod jag på jobbet och skulle se glad ut när jag precis varit i Siljes värld och kastats tillbaka till min egen sorgeperiod.

Åh, den här boken var så berörande och så fint skildrad. Passar lika fint för en vuxen att läsa som för målgruppen 12-15 år.

Recex från B|Wahlströms

Kommentera gärna!