1%-metoden av James Clear

Den här boken blev jag nyfiken på när den dök upp i mitt flöde och den har varit mitt promenadsällskap den senaste veckan.

Titeln sammanfattar egentligen väldigt väl vad det handlar om. Små förändringar kan ge stora resultat. Det viktigaste är att etablera själva vanan. Det är först när vanan är etablerad man kan jobba med att förbättra den. Om man t.ex. vill börja träna gäller det att först etablera vanan att träna. Gå till gymmet och träna 5 min och gå sedan hem. När det har blivit en etablerad vana – förläng tiden. Vill du ha skrivande som vana? Börja med att skriva 2 minuter varje dag. När vanan är etablerad – förläng tiden.

Det handlar om att stapla vanor. Du får det du upprepar. Fundera över hur du bäst skapar den vana du vill ha? Var ska du utföra den? När? Var specifik. Författaren rekommenderar också att man varje dag ska ha en bok att skriva ner i hur det har gått.

Jag tyckte att den här boken hade många handfasta tips och råd som är lätta att ta till sig. Det är kanske inget nytt och mycket har jag hört innan, men det är alltid bra med repetition. Ibland kändes det också lite upprepande och jag tyckte att inledningen var rätt seg. Det tog 30 minuters lyssning innan det ”började” och det är lite för lång startsträcka i mitt tycke.

Det jag fastnade mest på var det här med att fokusera på riktningen i stället för omedelbara resultat.

Sammanfattningsvis en intressant och lärorik bok som jag tror många kan ha användning av.

1 tanke på “1%-metoden av James Clear

Kommentera gärna!