Böcker A-Ö, nionde bokstaven

Alldeles förskräckligt, förfärligt oregelbundet och försenat är det då dags att leverera nästa bokstav till er! Nu lugnar mitt liv ner sig en smula då både bröllop och Vmo-dagar är över så från och med nu ska ni få bokstäver på en regelbunden basis. Promise!

Nionde bokstaven ut blir L. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.

  • Författare på L: Jag väljer att slå två flugor i en smäll och drämmer till med två författare på en gång. Camilla Läckberg och Stieg Larsson blir det här. Två av Sveriges mest populära författare som jag aldrig läst en enda bok av… Beror på? Tja, deckare lockar inte mig. Men! Jag har avlagt ett löfte om att läsa något av båda i år. Dessutom fick jag ju en av Läckbergs böcker skickade till mig.
  • Bok på L: Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers. En bok som helt och hållet består av gula post it-lappar men med ett starkt och gripande innehåll som växer fram både genom lapparna men också ur vad man kan läsa mellan raderna. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och den var oerhört gripande.
  • Litterär karaktär på L: Lina i Linas kvällsbok av Emma Hamberg. Supercool tjej som jag önskade att jag hade fått läsa om under min egen tonårstid. Både del ett och två av boken tyckte jag väldigt mycket om, men filmen gillade jag inte alls.

Nu har ni några dagar på er att göra den här bokstaven innan jag lägger ut nästa!

 

27 tankar på “Böcker A-Ö, nionde bokstaven

  1. Vad snabba ni är! Men det är bra för det dröjer ju inte länge tills _nästa_ bokstav kommer! 😀

    Johanna – japp, det blir ju recension här på bloggen sen. Är lite orolig dock ifall jag dissar böckerna och ni kastar tomater på mig då… 😉

  2. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö - Bokstaven L « annbookworm’s reflektioner…

  3. Pingback: Litterära L « Dievas liv och äventyr

  4. Pingback: Eftersläpande böcker på L och O « snowflakes in rain

  5. Pingback: Utmaningen Böcker A-Ö - Bokstaven L « annbookworm’s lästa

  6. Pingback: Bokstaven L « I Hannas huvud

  7. Pingback: Bokstaven L | Fröken H

Kommentera gärna!