Tematrio – Tonårsläsning

Min första Tematrio, men hej – bättre sent än aldrig! Och med det ämnet kan man ju inte motstå. Just böcker riktade mot ungdomar/unga vuxna är min grej.

Tre böcker var det ja? Bara tre? Pust. Hmmm… Jag tror att det får bli tre författare i stället. Tre författare där man kan välja vilken bok som helst och bli toknöjd.

1. Sarah Dessen har jag läst två böcker av – Mycket mer än så och Mitt perfekta liv. Om man undrar över varför man som vuxen skulle läsa s.k. ungdomsböcker är de här böckerna ett måste att testa. Då förstår man varför.

2. Johanna Thydell blir mitt andra tips. Hennes I taket lyser stjärnorna (läst innan bloggens tid) är smått briljant. Det är en bok som måste upplevas – för språket, för handlingen, för karaktärerna.

3. Johanna Lindbäck. Jag har läst alla hennes böcker – En liten chock, Tänk om det där är jag, Saker som aldrig händer, Min typ brorsa och Välkommen hem. Hon lyckas skildras rätt så vardagliga händelser med en finess och ett språk som gör sträckläsning och igenkänning total.

Tre favoriter bland många. Bra böcker riktade mot ungdomar/unga vuxna finns det gott om och personligen gillar jag att läsa dem just för att de ofta är av typen feel good. Och alla har vi ju någon gång varit i den åldern och kan känna igen oss i situationer och känslor som karaktärerna hamnar i.

13 tankar på “Tematrio – Tonårsläsning

    • Om man läser på engelska finns det otaliga Dessen-böcker att sluka =) Hon har varit väldigt produktiv och skrivit hur många böcker som helst.

      • Jag har sett att hon har gett ut en massa böcker, men att få hunnit översättas till svenska. Funderar på att testa henne på engelska för att kunna njuta av henne i original också.

  1. Dessen. Så fint. Längtar efter hennes nya bok som kommer (svensk översättning) nu i maj..! 😀 Jag tycker att Jenny Han är väldigt bra också!

Kommentera gärna!